Menu

Share a Coke Kerava: Lahdentien jättitölkki on nyt Cokiksen väreissä

Sinebrychoffin panimon vierellä oleva jättitölkki on muuttunut Coca-Colan Share a Coke -kampanjan designiin. Kyseessä on seitsemäs tölkkikuosi Lahdentien tutun maamerkin historiassa.

Jättitölkin kyljessä lukee ”Kerava”. Sinebrychoff on valmistanut Coca-Colaa Keravalla jo vuodesta 1999. Uusi jättitölkki liittyy Coca-Colan Share a Coke -kampanjaan, jossa Coca-Cola-pulloissa on suomalaisten etunimiä ja isommissa pulloissa ryhmänimiä kuten ”Mökkeilijät” tai ”Saunakamut”. Etunimiä on noin 150 erilaista. Kampanjan tavoitteena on koota ihmiset yhteen pitämään hauskaa ja jakamaan kiva yhteinen hetki. Nimet löytää osoitteesta https://coke.fi/nimet

”Kerava ei ehkä ole etunimi, mutta meille se merkitsee paljon enemmän kuin vain nimeä. Kerava edustaa kotia. Se on paikka, jossa jokaisen nimipullon tarina alkaa, Hangosta Nuorgamiin. Kerava-nimi tölkin kyljessä toimii myös kivana muistutuksena kaikille Lahdentiellä ajaville siitä, että juuri täällä Sinebrychoff valmistaa suomalaisten rakastamia maailmanluokan juomia. Olemme innoissamme Share a Coke -kampanjan myötä päivitetyistä jättitölkin ilmeestä - toivottavasti tuo se tuo iloa ohikulkijoille," markkinointipäällikkö Sofia Pääkkönen Coca-Cola Finlandilta sanoo.

Tölkki on tunnettu ja arvostettu maamerkki, joka muistuttaa siitä, että kivenheiton päässä tölkistä valmistetaan maailmankuuluja ja suomalaisten rakastamia klassikkojuomia. Aina kun tölkin ulkoasu vaihtuu, se herättää huomiota.

Jättitölkin historia

Jättitölkki pystytettiin alkujaan vuonna 2005 Lahdentien varrelle Keravan panimon KOFF-oluen väreihin, ja se pysyikin punaisena vuoden 2014 loppuun. Vuonna 2015 voimaan tullut uusi alkoholimainontaa rajoittanut laki ei enää sallinut ulkomainontaa alkoholibrändeille. Jättitölkki muutettiin toisen Sinebrychoffin ikonisen brändin, Battery-energiajuoman, perusväriin eli mustaan.

Viisi vuotta myöhemmin vuonna 2020 tehtiin seuraava muutos, kun Battery-jättitölkin korvasi kovassa nosteessa ollut alkoholiton olut Crisp. Keväällä 2024 jättitölkki muuttui Battery Remix 24 -energiajuoman väreihin, syyskuussa 2024 maamerkki vaihtui Coca-Cola Zeron punaiseen tölkkiin ja maaliskuussa 2025 Crisp Radlerin kuosiin. Kesäkuun alussa 2025 toteutettu Share a Coke -jättitölkki on siten seitsemäs jättitölkki.

Jättitölkissä ei ole kirkkaita välkkyviä valoja tai muita autoilijoita häiritseviä elementtejä, tuttuun tapaan se on kuitenkin valaistu. Jättitölkin Sinebrychoffille toteuttaa PunaMusta Coloro Oy, joka on ollut mukana myös edellisissä muutoksissa.

Paljonko juomaa mahtuisi jättitölkkiin?

Moni autoilija on miettinyt Lahdentietä ajaessaan, että kuinka paljon juomaa tölkkiin mahtuisi? Tölkki on suurempi, kuin mitä ohiajaessa ehtii tajuamaan; 14 metrin korkeuteen nouseva tölkki on tilavuudeltaan samaa mittaluokkaa kuin Sinebrychoffin panimon käymistankit, 390 000 litraa. Jättitölkkiin menisi siis helposti miljoona pikkutölkkiä Cokista.

Lisää tietoa Share a Coke -kampanjasta: https://www.coca-cola.com/fi/fi/offerings/share-a-coke

1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Monster Energy, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite.  Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.

sinebrychoff.fi - Facebook, YouTube & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi