Puukuituinen olutpullo entistä lähempänä

Carlsberg on askelta lähempänä maailman ensimmäisen ‘paperisen’ olutpullon luomisessa kestävästi tuotetuista puukuiduista. Kaksi uutta tutkimusprototyyppiä vihreästä kuitupullosta esiteltiin tänään Kööpenhaminassa. Pullot on ensimmäisen kerran täytetty oluella. Useat johtavat yritykset ovat nyt sitoutumassa mukaan paperipulloyhteisöön.

Sinebrychoffin emoyhtiö Carlsberg-konserni antoi C40-kaupunkien ilmastoverkoston pormestarien huippukokouksen yhteydessä Kööpenhaminassa päivityksen maailman ensimmäisen ’paperisen’ olutpullon kehitystyöstä, jossa pullo tehdään kestävästi tuotetuista, 100 % biopohjaisista ja täysin kierrätettävistä puukuiduista. Carlsberg ilmoitti myös, että projektiin on tullut mukaan muita johtavia globaaleja yrityksiä, joilla on yhteinen visio kestävien pakkausten kehittämisestä paperipulloteknologian edistymisen myötä.

Uutiset ovat jatkoa Carlsbergin kestävän kehityksen mukaisten pakkausinnovaatioiden kehittämiseen ja olennainen osa konsernin kestävän kehityksen ohjelmaa nimeltään Yhdessä kohti NOLLAA, johon kuuluu myös konsernin sitoutuminen NOLLA hiilidioksidipäästöihin panimoillaan sekä koko arvoketjun hiilijalanjäljen pienentämiseen 30 %:lla vuoteen 2030 mennessä.

Kaksi uutta prototyyppiä

Uudet tutkimusprototyypit on tehty kestävästi tuotetusta puukuidusta, ne ovat täysin kierrätettäviä ja niissä on sisäinen suojakalvo, joka mahdollistaa oluen säilyttämisen pullossa. Yhdessä prototyypeistä on ohut kierrätetty PET-polymeerikalvo, ja toisessa 100 % biopohjainen PEF-polymeerikalvo. Näitä prototyyppejä käytetään kalvoteknologian testaamiseksi Carlsbergin etsiessä ratkaisua saavuttaakseen lopullisen päämääränsä 100 % biopohjaisesta, polymeerittomasta pullosta.

Carlsberg-konsernin kehitysjohtaja Myriam Shingleton sanoi: “Jatkamme innovaatiotyötämme kaikissa pakkaustyypeissämme, ja olemme tyytyväisiä tähänastiseen edistymiseemme vihreän kuitupullon kanssa. Vaikka emme vielä ole perillä, nämä kaksi prototyyppiämme ovat tärkeä vaihe lopullisen päämäärämme saavuttamisessa ja tämän läpimurtomme tuomisessa markkinoille. Innovaatiot vievät aikaa, ja jatkamme yhteistyötämme johtavien asiantuntijoiden kanssa jäljellä olevien teknisten haasteiden voittamiseksi, aivan kuten teimme muovia vähentävän Snap Packin kanssakin.”

Uusia kumppaneita

Carlsberg käynnisti projektin vuonna 2015 kehittääkseen kestävästi tuotetuista puukuiduista vihreän kuitupullon ecoXpac-innovaatioasiantuntijoiden, pakkausyhtiö BillerudKorsnäsin sekä tanskalaisen Tekniikan korkeakoulun väitelleiden tutkijoiden kanssa ja Tanskan Innovaatiosäätiön tuella. Tästä yhteisyrityksestä nousi paperipulloyhtiö Paboco®, joka on BillerudKorsnäsin ja pullovalmistaja Alplan yhteisyritys.

Paboco®n tänään lanseeraamaan paperipulloyhteisöön ovat nyt Carlsbergin lisäksi tulossa The Coca-Cola Company, Absolut Company ja L’Oréal. Yhteisö yhdistää johtavat globaalit yhtiöt ja asiantuntijat kestävän kehityksen mukaisten pakkausten kehittämiseen, jolloin korkealaatuisia tuotteita voidaan tarjota samalla niiden ympäristövaikutusta pienentämällä.

Myriam Shingleton jatkoi: “Vuonna 2015 yhteistyökumppaniemme kanssa aloitettu työ vihreän kuitupullon parissa osoittaa, että yhteistyö mahdollistaa tällaisen innovaation. Olemme iloisia siitä, että muutkin saman henkiset yritykset ovat tulleet mukaan Pabocon paperipulloyhteisöön. Tällaiset kumppanuudet, joissa yhdistyy halu luoda kestävän kehityksen mukaisia innovaatioita, ovat paras tapa aikaansaada todellista muutosta.”

“Meitä vie eteenpäin jatkuva pyrkimyksemme parempaan kehittääksemme kestävämpiä pakkausratkaisuja, joiden avulla ihmiset voivat elää kestävämmällä tavalla. Joskus tämä tarkoittaa täysin uudenlaista ajattelua, nykyisten teknologioiden rajojen venyttämistä sekä teknisten haasteiden ylittämistä sitä mukaa, kun niitä ilmenee.”

Gittan Schiöld, joka väliaikaisesti hoitaa Paboco®n toimitusjohtajan virkaa, sanoi: “Kaikki riippuu tiimistä! Teemme yhteistyötä koko arvoketjun pituudelta, jaamme riskit ja meillä on yhteinen visio siitä, että paperipullosta tulee vielä todellisuutta, ja se tulee pysyvästi muuttamaan tämän toimialan perin pohjin.”

Jatkuva pyrkimys parempaan

Carlsbergin fokus kestävän kehityksen mukaisiin pakkausinnovaatioihin ei ole uutta. Vuonna 2018 tanskalainen panimoyritys lanseerasi joukon pakkausinnovaatioita, kuten kierrätetty kutistekelmu, vihreämpi etikettimuste sekä innovatiivinen ‘Snap Pack’, jossa sixpackin ympärillä oleva muovikelmu on korvattu ratkaisulla, jossa tölkit liimataan yhteen.

Carlsbergin pakkauskehitys on osa yrityksen pitkäaikaista parannusten ja innovaatioiden aikaansaamista, joihin kuuluvat sellaisetkin tieteelliset läpimurrot kuin puhdas hiivaviljely sekä pH-asteikko.

Lisätietoja: [email protected] tai puh. +45 028 9039 5500 / Kathy Maginn tai Catherine Agnew.

Lisätietoja Carlsberg-konsernista: Carlsberg-konserni on maailman johtavia panimoalan yrityksiä, jolla on laaja tuoteportfolio oluita ja muita juomabrändejä. Sen lippulaivabrändi Carlsberg on yksi maailman tunnetuimmista olutbrändeistä, ja Baltika, Carlsberg ja Tuborg ovat Euroopan kahdeksan suurimman brändin joukossa. Carlsberg-konsernilla on n. 41.000 työntekijää, ja sen tuotteita myydään yli 150 maassa. Lisätietoja osoitteessa www.carlsberggroup.com.

Carlsberg-konserni ja kestävä kehitys: Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen hanke, Yhdessä kohti NOLLAA, on vastaus sellaisiin maailmanlaajuisiin haasteisiin kuten ilmastonmuutos, vesipula ja kansanterveyden ongelmat. Hanke on olennainen osa konsernin SAIL’22 -strategiaa ja sisältää neljä päätavoitetta sekä näitä vastaavat välitavoitteet vuosille 2022 ja 2030. Päätavoitteet ovat: NOLLA hiilijalanjälki, NOLLA vedenhukka, NOLLA vastuuton juominen ja NOLLA tapaturmaa -kulttuuri. Hanke kiteyttää konsernin tarkoituksen toteuttamisen käymällä parempaan huomiseen. Hankkeessa on tieteellinen lähestymistapa ja se on YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukainen.

Lisätietoja Carlsberg-konsernin työstä kestävän kehityksen puolesta sekä konsernin uusista tavoitteista: www.carlsberggroup.com/sustainability

Jos haluat lisää uutisia, kirjaudu sivulle www.carlsberggroup.com/subscribe tai seuraa @CarlsbergGroup Twitterissä ja LinkedIn-palvelussa.

Paperipulloyhteisöstä: Paperipulloyhteisö yhdistää joukon brändituotteita valmistavia pioneerikumppaneita sekä materiaali- design- ja teknologia-asiantuntijoita. Yhdessä muovaamme kestävää arkea osallistumalla täysin biopohjaisen ja kierrätettävän  uusiutuvista kuiduista valmistetun pullon kehittämiseen. Paboco® -paperipulloyhtiö johtaa tätä pitkän tähtäimen innovaatioprojektia.

Tietoja Pabocosta: Paboco® eli paperipulloyhtiö on yhteisyritys, jonka osakkaina ovat  paperipakkausmateriaalituottaja ja pakkausratkaisujen tuottaja BillerudKorsnäs sekä pullovalmistaja Alpla. Paboco® on lähtöisin ecoXpac start-up- ja innovaatio-asiantuntijayrityksestä. Tavoitteemme on tuoda kuluttajille täysin biopohjainen ja kierrätettävä paperipullo, joka lopulta tulee pysyvästi muuttamaan teollisuutta ja jolla on positiivinen ympäristövaikutus.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.paboco.com/

200-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fifacebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — Instagram: Sinebrychoff1819 — YouTube: Sinebrychoff1819 — kohtuullisesti.fi