Menu

Ota kevyemmin! Matala-alkoholisuus on nyt iso oluttrendi

Alkoholittomien oluiden suosio ja kulutuksen voimakas kasvu on ollut viime vuosien suurin olutilmiö. Sitä on seurannut matala-alkoholisten oluiden lisääntynyt kysyntä ja valikoima. Viimeistään nyt voidaan sanoa, että alkoholilain uudistus ei saanut suomalaisia suosimaan vahvempia oluita, yleinen hyvinvointitrendi on vaikuttanut päinvastoin

Sinebrychoff toi keväällä 2022 markkinoille kaksi uutuutta matala-alkoholiseen kategoriaan: KOFF Light 3,5% ja Karhu Vaalea Lager 2,8 %. Ne sopivat mainiosti vaikka vapun juhliin, grilliherkkujen kanssa tai saunaan.

”Jo pieni määrä alkoholia tuo olueen runkoa ja makua. Olemme saavuttaneet hyvän tasapainon matalan alkoholin ja täyteläisen maun suhteen. Yksi tärkeimmistä kriteereistä näiden oluiden kehittämisessä oli pitää huolta, että oluet ovat täyteläisiä, aitoja oluita, huolimatta matalammasta alkoholipitoisuudesta”, kertoo Sinebrychoffin pääpanimomestari Heikki Vuokko.

Niin New Yorkissa kuin Keravallakin

Kuten oluttrendit lähes aina, myös matala-alkoholisten trendi on globaali. Naapurimaassamme Ruotsissa matala-alkoholisuuteen ohjaa jo lainsäädäntökin. Ilmiö näkyy myös USA:ssa, jossa Brooklyn Brewery -panimon panimomestari Garrett Oliver kertoo vahvojen, sameiden IPA-oluiden olleen jo yliedustettuna ennen korona-aikaa.

”Matala-alkoholisten trendi näkyy myös täällä, ja esimerkiksi vanha oluttyyli, mild, on tulossa takaisin. Ihmiset haluavat olla aktiivisia ja silti nauttia hyvää olutta. Kyseessä ei ole pelkästään nuorten aikuisten trendistä, myös vanhemmat oluen ystävät pitävät nyt kevyemmästä oluesta. Itsekin ihastuin oluen maailmaan nimenomaan matala-alkoholisten oluiden kautta asuessani nuorempana Englannissa”, Garrett Oliver kertoo.

Oluen ystävät haluavat yhtä aikaa hyvän oluen makua ja keveyttä. Valikoimaa on, Sinebrychoffin oluissakin vaihtoehtoja on nyt jo kuusi erilaista: KOFF Light 3,5 %, Karhu Vaalea Lager 2,8 %, Karhu Tumma Lager 2,8 %, KOFF 2,8 %, KOFF Session IPA 2,5 % ja Perinnekalja 2,2 %.

Saunassa, ruoan kanssa, rentoutuessa

Sinebrychoffin tekemän oluttutkimuksen perusteella suomalaiset oluenjuojat näkevät matala-alkoholisten oluiden sopivan erityisen hyvin nautittavaksi saunassa, ruokaillessa, rentoutuessa kotona tai sosiaalisissa tilanteissa*. Tutkimukseen vastanneet kuluttajat eivät halua tulla humalaan tai rasittaa kehoaan vahvemmalla alkoholiprosentilla, kun heiltä kysyttiin matala-alkoholisten vaihtoehdon valinnan syitä. Yli kolmannes (34 %) vastaajista kertoi olevansa kiinnostuneita nauttimaan matala-alkoholista (3,5 %) olutta tutusta tuotemerkistä.

”Matala-alkoholiset oluet alkavat ottaa entistä isompaa roolia olutmarkkinoilla. Kuluttajilla on entistä enemmän tilanteita, joissa halutaan nauttia kevyempi olut, jossa on kuitenkin alkoholia. Me uskomme vahvasti tähän ilmiöön, kuten uskoimme alkoholittoman oluen kasvuun. Ja kuten siinä, uskomme, että meidän oluemme kuten KOFF Light tulevat vetämään koko matala-alkoholisten kategoriaa Suomessa”, kertoo Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Niklas Rinne.

Mikä matala-alkoholinen?

Veroluokkien jäätyä Suomessa historiaan, niiden tilalle ei ole tullut virallisia tai edes olutalan vakiintuneita termejä kuvaamaan oluiden vahvuutta – eikä tarvitsekaan. Matala-alkoholisilla oluilla tarkoitetaan kuitenkin yleensä 0,6 % - 3,5 % vahvuisia oluita, eli oluita alkoholittomien ja ”keskiolutvahvuisten” väliltä – niitä oluita, joista ennen käytettiin veroluokkia I ja II.


*Lähde: Sinebrychoff Online–kyselytutkimus Cint 01/2022 Suomi (N=501)

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff, [email protected], 040 830 7176

1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Monster Energy, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite.  Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.

sinebrychoff.fi — Twitter: Sinebrychoff - Facebook, YouTube & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi