Karhu kulkee taas omia polkujaan - kestävämpään tulevaisuuteen

Luonnonsuojelun kannalta jokainen ympäristöystävällinen pakkaus on askeloikeaan suuntaan. Karhu - Suomen suosituin olutbrändi - vaihtoi monipakkaukset 100-prosenttisesti kierrätysmuovista valmistettuihin kääreisiin.

Syksyn 2020 aikana kaikki Karhun pienet monipakkaukset, eli 4-pack, 6-pack ja 8-pack, siirtyvät 100 % kierrätetystä muovista valmistettuihin pakkauksiin. 100 % kierrätysmuovi on polyeteeniä, jota käytetään paljon elintarvikkeiden pakkauksissa. Kierrätysmuovi on kerätty suomalaisten loppukäyttäjien ja teollisuuden jätevirroista. Suuret monipakkaukset, kuten 24-pack, siirtyvät kierrätettyyn muoviin myöhemmin.

Polyeteeni on itsessään ympäristöystävällistä, sillä se on kierrätettävää ja siten uudelleen käytettävissä. Muovijäte aiheuttaa ongelmia vasta, kun se päätyy vesistöihin ja muualle luontoon, koska muovi hajoaa yhä pienemmiksi kappaleiksi, mikromuoviksi, eikä käytännössä katoa koskaan.

Lisäksi kierrätysmuovi on ympäristöystävällistä siltä osin, että se on jo vähintään kertaalleen kiertänyt. Kierrätysmuovilla voidaan korvata neitseellisen muovin käyttöä valmistuksessa. 100 % kierrätysmateriaali on myös 100% kierrätettävää.

Mitä useamman kerran muovi saadaan kierrätetyksi, sitä pienempi sen elinkaaren hiilijalanjälki on. Siksi on vaikea laskea absoluuttista totuutta hiilijalanjäljen pienenemisestä. Viitteellisen laskelman mukaan Karhun monipakkausten hiilijalanjälki pienenee 200 000 kg CO2, mikä on 85 % vähemmän kuin ennen.

Pakkausmateriaalit ovat Sinebrychoffin suurin yksittäinen ympäristöä rasittava osa-alue, 33 % hiilijalanjäljestä. Kaikilla tähän osuuteen kohdistuvilla ympäristöteoilla on merkittävä vaikutus yrityksemme kokonaispäästöihin.

Kuluttajat ovat tietoisempia kuin koskaan:

71 % pitää kierrätysmuovista monipakkausta ympäristöystävällisempänä kuin muovista*

61 % ostaisi mieluummin kierrätysmuovisen monipakkauksen kuin muovisen.*

Yksityiskohdilla on väliä - myös painatus on "vihreämpi"

Karhu ei tyydy keskittymään ainoastaan pakkausmateriaaliin. Nimittäin painatuksen hiilijalanjäljen pienentämiseen kiinnitettiin myös huomiota. Karhun moni- pakkaukset on painettu EGP™ (Expanded Gamut Printing) -menetelmällä.

Se mahdollistaa painokoneen hukkakäynnin pienentymisen, värimäärän minimoimisen ja painoprosessissa käytettävien kemikaalien määrän merkittävän vähentämisen. Menetelmä nostaa monipakkausten kokonaisympäristöystävällisyyden aivan uudelle tasolle.

* Lähde: Sinebrychoff online tutkimus SurveyPal 01’2020, Suomi (N=507)

Lisätietoja, kuvat ja haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff,
puh: 040 830 7176, email: [email protected]

200-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fi  facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — Instagram: Sinebrychoff1819 — YouTube: Sinebrychoff1819 — kohtuullisesti.fi