Carlsbergilta koe-erä biopohjaisesta ja täysin kierrätettävästä Kuitupullosta – hankkeen suurin kokeilu tähän mennessä

• Carlsberg esittelee Kuitupullonsa uuden sukupolven viimeisimmän ratkaisun, joka on syntynyt innovaatioprojektissa Paper Bottle Companyn (Paboco), Avantiumin ja muiden Paper Bottle Community -kumppanien kanssa.
  • Tänään lanseerattavasta Gen 2.0 -Kuitupullosta jaetaan näytteitä 8 000 kuluttajalle ja muille valituille sidosryhmille Länsi-Euroopan kahdeksalla pilottimarkkinalla.
  • Kuitupullossa oleva olut on valmistettu luomuohrasta, jota on kasvatettu uudistavalla eli ns. regeneratiivisella viljelyllä hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
  • Carlsbergin tulevaisuuden visio on tarjota kuluttajille uusi vähähiilinen pakkausvaihtoehto perinteisille tölkeille ja pulloille.

Kööpenhamina, Tanska, 22. kesäkuuta 2022:

Tähän mennessä suurimmassa pilotissaan Carlsberg-konserni on tänään julkistanut uuden Kuitupullonsa kokeilun, jossa biopohjainen ja täysin kierrätettävä olutpullo annetaan kuluttajien käsiin ensimmäistä kertaa. Pohjautuen jatkuvasti kehittyvään teknologiaan ja ympäristön kannalta kestäviin käytäntöihin, pullo myös sisältää olutta, joka on valmistettu uudistavalla (regeneratiivisella) viljelyllä kasvatetulla luomuohralla.

Pilotissa, joka on oleellinen Carlsbergin pyrkimykselle tehdä olutpullosta lopulta kaupallinen tuote, jaetaan 8 000 Kuitupulloa kahdeksalla Länsi-Euroopan markkina-alueella: Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Iso-Britanniassa, Puolassa, Saksassa ja Ranskassa. Pullot annetaan kuluttajien käsiin, asiakkaille ja muille sidosryhmille valikoiduilla festivaaleilla ja tilaisuuksissa. Pilotissa on myös kohdennettuja tuotemaistatuksia. Testaus tässä mittakaavassa antaa Carlsbergille mahdollisuuden kerätä palautetta kuluttajakokemuksista, mikä ohjaa seuraavan sukupolven suunnittelua.

Uusi Kuitupullo haastaa PEF-muovin potentiaalin

2022 on merkittävä vuosi Kuitupullolle. Tärkein osa pulloa on sen kasvipohjainen PEF-polymeeriestokerros (barrier), joka on kehitetty yhdessä Avantiumin kanssa. Avantium on uusiutuvan kemian johtava asiantuntijayritys. PEF (polyeteenifuranoaatti) on valmistettu kokonaan luonnonraaka-aineista, ja se on yhteensopiva muovin ja paperin kierrätysjärjestelmien kanssa. PEF hajoaa luontoon aiheuttamatta haittaa, jos se päätyisi kierrätysjärjestelmien ulkopuolelle. Sen lisäksi, että PEF toimii kierrätysjärjestelmissä, se toimii erittäin tehokkaana suojana eli estokerroksena oluen ja pullon kuitupohjaisen ulkokuoren välillä suojaten oluen makua ja hiilihappoisuutta paremmin kuin perinteinen fossiilisiin polttoaineisiin perustuva PET-muovi.

Pullon ulkokuori, joka on valmistettu Paboco-pakkauskumppanin kanssa, koostuu ekologisesti kestävästä puukuidusta ja on myös biopohjaista. Tällä kuorella on lisäetuna eristysominaisuus, joka voi pitää oluen kylmempänä pidempään verrattuna tölkkeihin tai lasipulloihin.

Stephane Munch, Carlsberg-konsernin kehitysjohtaja:

”Olemme iloisia voidessamme tuoda uuden Kuitupullon kokeiluun. Pilotin tarkoitus on ennen kaikkea testata tuotantoa, laatuominaisuuksia ja kierrätystä suuremmassa mittakaavassa.”

”PEFin löytäminen ja tuottaminen oluelle sopivaksi estokerrokseksi on ollut yksi suurimmista haasteistamme - joten hyvät testitulokset, yhteistyö materiaalitoimittajien kanssa ja pullojen saaminen täyttöosastolle saakka on hieno saavutus!”

Pullo on 100 % biopohjainen sen korkkia lukuun ottamatta. Perinteisempää kruunukorkkia tarvitaan tällä hetkellä tuotteen laadun varmistamiseksi, molemmat ovat kuitenkin kierrätettäviä. Jatkossa Paboco ja Paper Bottle Community -yhteisö tutkivat vaihtoehtoisia kuitupohjaisia pullonkorkkeja, ratkaisun odotetaan syntyvän vuonna 2023. Carlsberg jatkaa kehitystyötä löytääkseen räätälöidyn 3.0-ratkaisun, joka soveltuu olutpakkauksiin käyttämällä tämän vuoden kuluttajapalautetta ja Pabocon kehitystyötä.

Olut on valmistettu luomuohrasta uudistavasti

Kehitystyö ei kuitenkaan ole rajoittunut pelkkään pulloon, vaan Carlsberg on myös valmistanut ekologisesti kestävämmän oluen pilottiaan varten. Yhteistyössä ohramallastoimittaja Souffletin kanssa Carlsberg on pannut tämän oluen mallasohralla, joka on viljelty regeneratiivisilla eli uudistavan viljelyn tavoilla.

Vaikka kuluttajat maistavat oluessa tutun Carlsbergin, ohran viljelyyn käytetyt menetelmät on tehty parantamaan viljelysmaan biologista monimuotoisuutta, kehittämään maaperän kuntoa ja sitomaan suuremman määrän hiiltä ilmasta maaperään verrattuna tavanomaisiin viljelymenetelmiin. Luomuviljelyn lisäksi kyseisillä pelloilla on ohran seassa peitekasveja uudistavan viljelyn mukaisesti.

Jatkuva pyrkimys parempaan

Vaikka Kuitupullon Gen 2.0 toimii jo paremmin kuin kertakäyttöinen lasipullo tuotteen elinkaarta arvioitaessa, Carlsbergilla on pidemmälle menevät tavoitteet Gen 3.0 -suunnittelulle. Visio on, että Kuitupullosta tulisi jopa 80 % vähemmän päästöjä kuin nykyisistä kertakäyttöisistä lasipulloista. Siten jokaista kertakäyttöistä lasipulloa kohden voitaisiin valmistaa viisi Kuitupulloa samalla hiilijalanjäljellä.

Carlsberg pyrkii siihen, että Kuitupullo saavuttaa saman vähähiilisen jalanjäljen kuin uudelleentäytettävä lasipullo, joka on tällä hetkellä parhaiten suoriutuva juomapakkaus, kun se kierrätetään ja käytetään uudelleen tehokkaasti. Kun Kuitupullo aikanaan tuodaan markkinoille suuressa mittakaavassa, se laajentaa kuluttajien valinnanvaraa ja täydentää - ennemmin kuin korvaa - olemassa olevia pakkausratkaisuja, kuten lasipullot ja tölkit.

Simon Boas Hoffmeyer, Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen johtaja:

”Uuden Kuitupullon edistyminen on osoitus Carlsbergin uraauurtavasta hengestä, jossa keskitytään parempien tuotteiden valmistamiseen sanan kaikissa merkityksissä. Olemme työskennelleet kovasti tämän projektin parissa vuodesta 2015 lähtien. Tavoitteenamme on asettaa alalle uusi standardi parantamalla pullon ja oluen ympäristöjalanjälkeä. Yhteistyö on avainasemassa, ja yhdessä kumppaneidemme kanssa meitä rohkaisee kun näemme, miten ekologisesti kestävien pakkausratkaisujen tutkimus ja kehittäminen on tulossa osaksi arkeamme.”

Kokeilu edeltää Carlsbergin kunnianhimoisen ESG-ohjelman maailmanlaajuista käynnistämistä. Yhdessä kohti nollaa ja edemmäs -ohjelma (Together Towards ZERO and Beyond) rakentaa olemassa olevaa kestävän kehityksen ohjelmaa ja vauhdittaa uusien tavoitteiden saavuttamista kestävässä maataloudessa ja juomien pakkauksissa. Ohjelma luo Carlsbergille mahdollisuuden vähentää hiilijalanjälkeään koko arvoketjussa.

Median yhteydenotot:

viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff, [email protected], 040 830 7176

Tietoja Carlsberg-konsernista:
JC. Jacobsenin vuonna 1847 perustama Carlsberg-konserni on yksi maailman johtavista panimoista, jolla on laaja valikoima olut- ja muita juomamerkkejä. Konsernin olutvalikoima on laaja, mukaan lukien vahvoja paikallisia ja kansainvälisiä premium-tuotemerkkejä, erikois- ja alkoholittomia oluita. Oluen lisäksi konsernin valikoimassa on muita alkoholijuomia kuten siidereitä ja juomasekoituksia sekä vesiä, virvoitusjuomia ja energiajuomia. Konsernin tarkoitus on Tehdä tästä päivästä ja huomisesta parempi. Vastuullinen ja kestävä liiketoiminta tukee tätä tarkoitusta - ja ajaa pyrkimyksiä tuottaa arvoa osakkeenomistajille ja yhteiskunnalle.

carlsberggroup.com

Tietoja Sinebrychoffista:
1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sinebrychoff on Coca-Cola-juomien valmistaja Suomessa. Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla, ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.

sinebrychoff.fi

Tietoja Pabocosta:
Paber Bottle Company (Paboco) ja sen ympärille syntynyt Paper Bottle -yhteisö hyödyntävät globaalien yritysten yhteistyön voimaa ja asiantuntemusta kestävämmän tulevaisuuden luomiseksi. Työn tavoitteena on luoda tuleville sukupolville paperipullo, joka on ekologisesti kestävä ja uusiutuva pakkaus.

Tietoja Avantiumista:
Avantium on johtava teknologiakehitysyhtiö ja uusiutuvan kemian edelläkävijä, joka kehittää uutta teknologiaa, joka perustuu uusiutuviin hiililähteisiin vaihtoehtona fossiilisiin kemikaaleihin ja muoveihin.

Yhtiöllä on tällä hetkellä kolme tekniikkaa pilotti- ja esittelyvaiheessa. Edistyksellisin tekniikka on YXY® kasvi-muovi-tekniikka, joka muuntaa katalyyttisesti kasvipohjaiset sokerit FDCA: ksi (furandikarboksyylihappo), joka on kestävän muovisen PEFin (polyeteenifuranoaatti) keskeinen rakennuspalikka. Avantium on menestyksekkäästi osoittanut YXY® -teknologian pilottilaitoksellaan Geleenissä, Alankomaissa. Se on aloittanut maailman ensimmäisen kaupallisen tehtaan rakentamisen vuonna 2022. PEFin laajamittaisen tuotannon arvioidaan alkavan vuonna 2024. Toinen tekniikka on Ray Technology™, joka muuntaa teolliset sokerit katalyyttisesti kasvipohjaisiksi MEG:ksi (mono-etyleeniglykoli): PlantMeg™. Kolmas tekniikka on nimeltään Dawn Technology™, joka muuntaa ei-elintarvikebiomassan teollisiksi sokereiksi ja ligniiniksi kemikaali- ja materiaaliteollisuuden siirtymiseksi ei-fossiilisiin resursseihin. Avantium toimii yhteistyössä saman näkemyksen omaavien yritysten kanssa ympäri maailmaa luodakseen vallankumouksellisia uusiutuvan kemian ratkaisuja innovaatiovaiheesta kaupalliseen mittakaavaan. Avantiumin osakkeet on listattu Euronext Amsterdamissa ja Euronext Brysselissä (tunnus: AVTX). Sen toimistot ja pääkonttori sijaitsevat Amsterdamissa, Alankomaat.

Tietoja InVivo-yhtiöstä:
InVivo-konserni on äskettäin ostanut Soufflet-konsernin, ja se on yksi Euroopan johtavista maatalouskonserneista, jonka myynti on lähes 10 miljardia euroa. Tästä yli puolet syntyy Ranskassa., InVivolla on yli 13 000 työntekijää, joista yli 10 000 Ranskassa. Sillä on toimintaa 38 maassa, yli 90 teollisuuslaitosta, joista 63 Ranskassa. Tämä ranskalaisen elintarvikeomavaraisuuden pilari toimii koko arvoketjussa maatilalta haarukkaan jokaisessa strategisessa liiketoiminnassaan: Maatalous; mallastus; myllyliiketoiminta, ainesosatuotanto (leipomo/leivonnaiset/makeiset); puutarhanhoito ja elintarvikkeiden jakelu; kansainvälinen viljakauppa ja viinit. Sen globaali monialainen innovatiivisten ja digitaalisten ratkaisujen keskus täydentää järjestelmää nopeuttaakseen näiden toimintojen muutosta kohti kolmatta maatalouden vallankumousta.

invivo-group.com/Twitter @InVivoGroup