Menu
Sff+Micro.jpg

Kestävästi Keravalta 3/2020

Sinebrychoffin vastuullisuusuutisia

Paremman huomisen rakentajia

Tämän kuun alussa meillä oli ilo olla mukana kertomassa merkittävästä, Suomen hiilineutraalisuustavoitetta tukevasta hankkeesta. Siemens Osakeyhtiön koordinoimassa hankkeessa rakennetaan virtuaalinen, älykäs energianhallintajärjestelmä, jossa Keravan panimokiinteistömme sekä sen yhteyteen rakennettava sähkövarasto liitetään Siemensin virtuaalivoimalaitospalveluun. Sinebrychoffin kumppanuus tuo ekosysteemiin merkittävän teollisuustoimijan, ja Siemensin akuston avulla panimokiinteistö tuottaa joustoja Suomen sähkömarkkinoille.

Olemme ylpeitä voidessamme olla mukana tällaisessa kansallisessa pioneerihankkeessa. Se sopii hyvin yhtiömme tarkoitukseen tehdä tästä päivästä ja huomisesta parempi – käydä parempaan huomiseen.

Kerromme tässä uutiskirjeessä myös kuluttajien rakastaman Karhu-brändin vastuullisuusteoista sekä kauppoihin iloksemme saapuneesta KOFF Jouluoluesta.

Iloitsemme myös yhteistyöstämme Aseman Lapset ry:n kanssa. Järjestö täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja on marraskuussa kampanjoinut näkyvästi nuorten asioiden puolesta teemalla Sijoita nuoriin, sijoita tulevaisuuteen! Me olemme sijoittaneet – teethän sinäkin niin? Oheisesta linkistä voit lukea lisätietoja.

Turvallista loppusyksyä & joulun odotusta toivottaen

Marja-Liisa Weckström
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja

 

Sinebrychoff mukana älykkäässä virtuaalivoimalahankkeessa – Siemens Osakeyhtiön koordinoima hanke edistää kestävää energiajärjestelmää

Sinebrychoff on mukana kumppanina Siemens Osakeyhtiön koordinoimassa hankkeessa, jossa rakennetaan virtuaalinen, älykäs energianhallintajärjestelmä. Hankkeessa Sinebrychoffin Keravalla sijaitseva panimokiinteistö sekä kiinteistölle rakennettava sähkövarasto liitetään osaksi Siemensin virtuaalivoimalaitospalvelua. Käytännössä sähkövarasto tarkoittaa suurikokoisia akkuja, jotka pystyvät varastoimaan yhteensä 20 megawattia energiaa.

Asennustöiden valmistelu on jo käynnistetty, ja tavoitteena on, että sähkövarasto olisi toiminnassa viimeistään vuoden 2021 loppuun mennessä.

Lue lisää tästä marraskuun alussa julkistetusta yhteistyöhankkeesta Sinebrychoffin ja Siemens Osakeyhtiön verkkosivuilta, linkit ohessa.

 

Vastuullinen Karhu ottaa kantaa ja huolehtii ympäristöstä

Sinebrychoffin Karhu-brändin vastuullisuus on vähitellen laajentunut satunnaisista sosiaalisen median viesteistä konkreettisiin tekoihin. Tasa-arvon ja vastuullisen juomisen rinnalle ovat tulleet ympäristöön liittyvät teemat. Itsevarma Karhu ei neuvo, mutta arvovallallaan ottaa kantaa tavalla, joka tutkitusti puhuttelee kuluttajia.

Alkusyksystä Karhu uutisoi vaihtavansa niin sanotut pienet monipakkaukset eli neljä, kuusi ja kahdeksan tölkkiä sisältävät pakkaukset sataprosenttisesti kierrätysmuovista valmistettuihin kääreisiin. Suuret pakkaukset siirtyvät kierrätysmuoviin myöhemmin. Materiaalimuutokset vähentävät Karhun monipakkausten hiilijalanjälkeä merkittävästi ja edistävät näin Sinebrychoffin tavoitetta vähentää hiilidioksidipäästöjä koko arvoketjunsa osalta 15 prosenttia vuoteen 2022 mennessä. Oluen valmistuksen osalta vähennystavoite on vähintään 50 % vuoteen 2022 mennessä.

Muita Karhulle tärkeitä vastuullisuusteemoja ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja vastuulliset juomatavat. Jälkimmäisestä on esimerkkinä vuonna 2019 markkinoille tuotu alkoholiton Karhu 0.0 %. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta Karhu liputtaa muun muassa Helsinki Priden pääyhteistyökumppanina. Yhteistyöhön kuuluu myös Helsinki Pride -yhteisön järjestämä tasa-arvokoulutus sinebrychoffilaisille, erityisesti kaikille esimiesasemassa oleville.

”Karhun vastuullisuustyö on linjassa Sinebrychoffin arvojen kanssa ja tukee yhtiön kestävän kehityksen tavoitteita. Sinebrychoff on myös sitoutunut kunnioittamaan ihmisoikeuksien kansainvälistä julistusta, joten on luontevaa, että Karhu on näkyvästi mukana Pridessa”, kertoo Karhun Senior Brand Manager Nella Lämsä.

Karhun vastuullisuusteot vahvistavat entisestään jo tällä hetkellä Karhun vahvaa indikaattoria ”brändi, johon luotan”. Sosiaalisessa mediassa Karhun vastuullisuusviestit keräävät järjestään eniten peukkuja ja myönteistä palautetta.

”Karhu on aito, vahva, itsevarma brändi; suunnannäyttäjä, joka ottaa kantaa. Vastuullisuus sopii Karhulle, ja siksi me olemme nostaneet vastuullisuuden brändin ytimeen”, kiteyttää Nella Lämsä.

Lisää esimerkkejä Karhun vastuullisuudesta löydät oheisesta linkistä Karhun verkkosivuilta!

 

KOFF Jouluolut taas täällä – jäljet vievät tänä vuonna Nurmijärvelle

KOFF Jouluoluen viljelijä on jälleen valittu mallastaja Viking Maltin sopimusviljelijöistä, ja näin mallasohran matkan voi jäljittää pellosta pöytään. Jouluoluen kotipellot sijaitsevat Grannin tilalla, Nurmijärven Palojoen kylässä. Peltoja viljelee Outi Rauta yhdessä puolisonsa ja isänsä kanssa.

Viking Maltin suorittaman auditoinnin lisäksi Baltic Sea Action Group (BSAG) arvioi tilan toiminnan Itämeri-ystävällisyyden. Auditoinnissa arvioidaan tilan viljelyä, lajikkeiden valintaa, lannoitusta, viljelykiertoa, ohran kuivaamista ja varastointia. Tärkeää on, että kaikki resurssit, jotka peltoon laitetaan, saadaan sieltä myös takaisin.

Lue lisää KOFFin Jouluoluesta ja Grannin tilan ympäristöasioista oheisesta linkistä!