Menu
Hepat_02.jpg

Kestävästi Keravalta 2/2022

Sinebrychoffin vastuullisuusuutisia

Pitkäjänteisyys palkitsee

Vastuullisuustyössä ei ole pikavoittoja, vaan tulokset edellyttävät pitkäjänteistä ja tavoitteellista työtä. Näin meilläkin Keravalla, missä saavutimme panimomme oman toiminnan hiilineutraaliuden viime vuonna, yhdeksän vuotta etuajassa. Saavutus ei ole onnenkantamoinen, vaan määrätietoisen työn tulos. Siirryimme panimolla käyttämään uusiutuvaa sähköä jo vuonna 2015. Olemme investoineet lämmön talteenottoon ja sen optimointiin, modernisoineet ilmanvaihtojärjestelmiä ja optimoineet pesuja – sekä tehneet useita muita toimenpiteitä, joista ei välttämättä irtoa mediaseksikkäitä otsikoita, mutta jotka ovat olleet välttämätön osa jatkuvan parantamisen polkuamme.

Tästä polusta sekä muista kestävän kehityksen tekemisistämme ja tuloksistamme kerromme juuri ilmestyneessä vuoden 2021 kestävän kehityksen katsauksessamme.

Tästä uutiskirjeestä voit lukea myös siitä, miten Sinebrychoff ja Coca-Cola vievät kierrätysmuovin käytön juomapakkauksissa uudelle tasolle ja miten Sinebrychoffin Keravan-kiinteistöstä on tullut osa virtuaalista älykästä energianhallintajärjestelmää. Kerromme myös tekemästämme tutkimuksesta, joka selvitti, miten suomalaiset suhtautuvat heihin, jotka valitsevat alkoholittomia juomia tilanteissa, missä useimmat juovat alkoholia.

Hyvää alkanutta kevättä ja valoisaa pääsiäistä toivottaen

Marja-Liisa Weckström
viestintä- ja vastuullisuusjohtaja

Saavutimme etuajassa hiilineutraaliuden omassa toiminnassamme - kestävän kehityksen raporttimme on julkaistu

Sinebrychoffin järjestyksessään 13. kestävän kehityksen raportti on valmistunut. Vuodesta 2017 lähtien raportointi on noudattanut Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen ohjelman Yhdessä kohti nollaa rakennetta. Sinebrychoffin Keravan panimosta tuli viime vuonna hiilineutraali, mikä oli tärkein kestävän kehityksen saavutuksemme viime vuonna. Myös työturvallisuuden eteen tehty työ tuotti tulosta.

Muita tuloksiamme vuodelta 2021:

  • Teimme vesiriskikartoituksen Päijänteestä Itämerelle saakka.
  • KOFF Jouluoluen vuoden 2021 mallasohra on peräisin maatilalta, joka viljelee uudistavasti. Näin ohranviljelyn hiilidioksidipäästöt vähenevät.
  • Yhteistyö Baltic Sea Action Groupin (BSAG) kanssa jatkui.
  • Alkoholittomien panimojuomien valikoima kasvoi edelleen.
  • Jatkoimme yhteistyötä Keravan kaupungin, HIFK:n ja Aseman Lapset ry:n kanssa tukemalla lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia.
  • Poissaoloihin johtaneiden työtapaturmien määrä väheni kuudesta neljään.

Lue lisää kestävän kehityksen katsauksestamme verkkosivuiltamme (linkki löytyy tämän sivun linkkikokoelmasta)

 

300 tonnia vähemmän muovia - parasta mitä pullosta voi tehdä on uusi pullo

Sinebrychoff ja Coca-Cola ovat siirtyneet käyttämään Sinebrychoffin Keravan-panimolla valmistetuissa juomissa puolen litran pulloja, jotka on kokonaan valmistettu vanhoista juomapulloista kierrätetystä muovista. Coca-Colan, Coca-Cola Zeron, Fantan ja Spriten 500 ml pulloissa ei käytetä enää neitseellistä muovia. Bonaqua-vesissä näin on tehty jo keväästä 2020 alkaen. Muiden juomien eli Dr Pepperin, Smurffin ja Muumin 500 ml pulloissa vastaava muutos tehdään vielä tämän kevään aikana. Sinebrychoff on näin Suomen suurin juomayhtiö, jonka valmistamien virvoitusjuomien ja vesien kaikki puolen litran pullot ovat kokonaan kierrätysmuovia.  

Sinebrychoffin valmistamissa Coca-Cola-yhtiön juomien puolen litran pulloissa on vuodesta 2014 käytetty 50 % kierrätettyä muovia ja suuremmissa 1,5 litran pulloissa 25 %. Nyt uusiomuovin määrää nostetaan puolen litran pulloissa 50 prosentista 100 prosenttiin.

Kierrätetyn muovin käytön ansiosta neitseellistä muovia valmistetaan öljystä Suomen pulloihin yli 300 tonnia vähemmän vuodessa. Tämä tarkoittaa myös merkittävää hiilidioksidipäästöjen pienenemistä, sillä neitseellisen muovin hiilijalanjälki on seitsemän kertaa suurempi kuin kierrätetyn muovin hiilijalanjälki. Lue lisää linkistä!

Sähkövarasto ja virtuaalinen älykäs energianhallintajärjestelmä otettu käyttöön Sinebrychoffilla

Viime vuonna Sinebrychoff lähti kumppaniksi Siemens Osakeyhtiön koordinoimaan hankkeeseen, joka koski virtuaalisen älykkään energianhallintajärjestelmän rakentamista sekä Sinebrychoffin teollisuuskiinteistön ja 20 MWh:n sähkövaraston liittämistä Siemensin virtuaalivoimalaitospalveluun. Nyt Sinebrychoffin tontilla Keravalla komeilee modulaarinen sähkövarasto, joka on kooltaan puolisen jalkapallokenttää ja joka koostuu lukuisista 2m x 2m x 2m akuista

Vaativa projekti eteni kahdessa vaiheessa: loppuvuonna 2021 sähkövarasto liitettiin Fingridin kantaverkkoon, ja maaliskuussa 2022 Sinebrychoffin teollisuuskiinteistö liitettiin siihen sekä virtuaalivoimalaitokseen. Sähkövaraston ja teollisuuskiinteistön liittäminen kantaverkkoon mahdollistaa kulutusjoustot, joka edistävät Suomen tavoitetta tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.

Vähäpäästöisempää työmatkaliikkumista

Hankkeeseen liittyi myös sähköautojen latausasemien toimittaminen Sinebrychoffin käyttöön. Latausasemat ovat kukin nimellisteholtaan 22 kilowattia, ja ne ovat nyt yhtiön työntekijöiden ja vierailijoiden käytettävissä. Asemia on kaikkiaan 60.

”Olemme Sinebrychoffilla sitoutuneet vähentämään ilmastopäästöjä ja edistämään kestävää kehitystä. Vuosi sitten panimostamme tuli hiilineutraali, ja luonnollinen jatkumo tälle on mahdollistaa myös työntekijöillemme vähäpäästöinen työmatkaliikkuminen”, toteaa Sinebrychoffin tuotanto- ja toimitusketjujohtaja Pasi Lehtinen (kuvassa vasemmalla).

Alkoholittomia valintoja joutuu edelleen selittelemään

Sinebrychoff selvitti viime vuoden lopussa online-tutkimuksella suomalaisten asenteita alkoholittomia panimojuomia kohtaan. Tutkimuksessa kartoitettiin, mitä alkoholittoman vaihtoehdon valitsemisesta seuraa sosiaalisissa tilanteissa, joissa nautitaan myös alkoholia. Erityisesti keskityttiin asenteisiin ja kysymyksiin alkoholittoman oluen tai muun alkoholittoman panimojuoman valinnasta, kun muut nauttivat alkoholia.

Yli 40 % sellaisista vastaajista, joilla tällaisia sosiaalisia tilanteita on kerran kuussa, kertoi kokeneensa vähintään silloin tällöin sosiaalista painetta. Erityisesti painetta kokevat nuoret aikuiset.

Yli puolet niistä vastaajista, joilla on sosiaalisia tilanteita vähintään kerran kuussa, on joskus valehdellut tai keksinyt tekosyyn, jotta ei tarvitsisi selitellä alkoholitonta valintaa.

Lisää tutkimuksesta ja sen tuloksista linkistä oheisesta linkkikokoelmasta!