Menu

Carlsberg-konsernin tavoitteena panimotuotanto täysin ilman hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä

Carlsberg-konserni on sitoutunut poistamaan hiilidioksidipäästöt ja puolittamaan vedenkäyttönsä panimoissaan vuoteen 2030 mennessä. Sitoumus on osa konsernin uutta kestävän kehityksen ohjelmaa – Together Towards ZERO.

Carlsberg-konserni on sitoutunut poistamaan hiilidioksidipäästöt ja puolittamaan vedenkäyttönsä panimoissaan vuoteen 2030 mennessä. Sitoumus on osa konsernin uutta kestävän kehityksen ohjelmaa – Together Towards ZERO – Yhdessä kohti NOLLAA. Lisäksi jo vuoteen 2022 mennessä konserni tavoittelee käyttävänsä 100 % uusiosähköä.

Together Towards ZERO on vastaus kestävän kehityksen tuotteiden lisääntyvään kysyntään aikana, kun ilmastonmuutos, kuivuus ja vesipula sekä alkoholin väärinkäytöstä aiheutuvat terveysvaarat ovat haasteitamme. Ohjelma on osa Carlsberg-konsernin Sail’22-strategiaa ja siinä on neljä päätavoitetta:

Ohjelmassa on neljä pääteemaa ja niillä kaikilla on mitattavat tavoitteet:

  1. NOLLA hiilidioksijalanjälki
    • Ilmastonmuutos on yksi suurimpia haasteita maailmassamme, ja kuten Pariisin ilmastosopimuksessa on tunnustettu, yritysten pitää toimia. Carlsberg-konserni on toiminut yhdessä riippumattoman, voittoa tavoittelemattoman Carbon Trust -asiantuntijayhteisön kanssa asettaakseen tieteeseen perustuvat tavoitteet päästöjen vähentämiseen sille tasolle, että ne eivät edistä ilmastonlämpenemistä yli 1,5°C, mikä oli Pariisin ilmastosopimuksen ylätason tavoite.
    • Tavoitteina ovat:
      1. Ei hiilidioksidipäästöjä panimoissamme vuoteen 2030 mennessä.
      2. 100 % uusiutuvan sähkön käyttö panimoissamme vuoteen 2030 mennessä.
      3. 30 % vähemmän päästöjä koko viljely-, tuotanto-, toimitus- ja vähittäismyyntiketjun toimesta vuoteen 2030 mennessä, yhdessä kumppaniemme kanssa.
  1. NOLLA jätevesi
    • Vedenkäytön optimointi on yhä haaste suuressa osassa maailmaa, ja vesipula on suuri ongelma. WWF:n asiantuntijoiden kanssa Carlsberg on tunnistanut panimonsa alueilla, joissa on suuri vesipulariski ja luonut tavoitteet tukeakseen tavoitettaan, ettei yhtään vettä menisi hukkaan.
    • Tavoitteena on 50 % vähemmän vedenkäyttöä panimoissamme vuoteen 2030 mennessä. Samalla työskennellään yhteistyökumppanien kanssa panimojen vedenkäytön kehittämiseksi.
  2. NOLLA vastuuton juominen
    • Alkoholin väärinkäyttö ja vastuuton toiminta, kuten rattijuopumus tai alaikäisten alkoholinkäyttö, pitää estää. Vastuuton toiminta on useimmiten seurausta monimutkaisista tekijöistä niin yhteisössä kuin yksilössä. Carlsberg tekee työtä kansainvälisen terveys- ja käytöstieteen asiantuntijoista koostuvan komitean kanssa löytääkseen tapoja tukemaan kohtuullista juomista ja tekemään vastuullisia valintoja.
    • Tavoitteena on saada valikoimaan 100 % alkoholittomia oluita vuoteen 2022 mennessä, ja lisätä kohtuullisen juomisen viestintää sekä ravintosisältötietoa pakkauksissa ja tuotemerkkien aktivoinneissa. Lisäksi luodaan uusia kumppanuuksia kohtuullisen juomisen edistämiseksi.
  3. NOLLA työtapaturmaa
    • Töissä tapahtuvia onnettomuuksia ei voi hyväksyä, ja henkilöstön turvallisuus ja terveys ovat etusijalla. Carlsberg tekee töitä koko organisaatiossaan tuotannosta myyntiin ja hallintoon estääkseen työtapaturmia ja rakentaakseen nolla työtapaturmaan tähtäävän kulttuurin.
    • Tavoitteena on vähentää työtapaturmia joka vuosi niin, että saavutettaisiin nolla työtapaturmaa.

Tavoitteita ja toimintaa ohjaavat Carlsberg-konsernin tarkoitus, Teemme tästä päivästä ja huomisesta paremman. Konserni jatkaa työtään yhdessä kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa saavuttaakseen kunnianhimoiset tavoitteensa. Konserni perustaa nuorten tutkijoiden tieteellisen yhteisön, jota johdetaan Carlsbergin tutkimuslaboratoriosta, jossa on kehitetty mm. pH-asteikko, hiivan puhdasviljely ja säätä paremmin kestävä viljakanta. Carlsberg Young Scientists’ Community eli Carlsbergin nuorten tutkijoiden yhteisö auttaa tukemaan hiilidioksidin, veden ja panimotoiminnan kestävää kehitystä niin konsernin kuin koko yhteiskunnan eduksi.

”Olemme sitoutuneet vähentämään hiilidioksidipäästömme nollaan ja puolittamaan vedenkäyttömme vuoteen 2030 mennessä panimoissamme. Ensin siirrymme 100 % uusiutuvaan sähköön vuoteen 2022 mennessä ja yhteistyökumppaniemme kanssa suojaamme vesikriisialueita panimoidemme yhteydessä. Olen varma, että saavuttaessamme nämä tavoitteet olemme tehokkaampia, riskit vähenevät ja liiketoimintamme on kestävämpää - tasapainossa paikallisyhteisöjen ja ympäristön kanssa. Tavoitteemme heijastavat perustajiemme arvoja, joissa täydellisen laadun tavoittelu ja yhteiskunnan kehittäminen tieteen kautta olivat johtotähtiä. Maailma tarvitsee johtamista, ja tämän vuoksi olemme ottaneet pääprioriteetiksemme parantaa huomisen maailmaamme YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti”, sanoo Cees t’Hart, Carlsberg-konsernin pääjohtaja.

”Asioiden parantaminen ei enää riitä. Carlsbergin tavoitteet menevät pidemmälle hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä kuin tiede pitää tarpeellisena pitääksemme ilmastonlämpenemisen alle 2 celsiusasteessa. Carlsberg on ottanut aidon johtoaseman yhdessä maailman tärkeimmissä ympäristöhankkeissa kehittämällä kunnianhimoisen pitkäjännitteisen strategian, joka keskittyy kestävän kehityksen tulevaisuuteen”, kertoo Tom Delay, Carbon Trustin johtaja.

”WWF ja Carlsberg-konserni ovat analysoineet vesiriskit ja -strategian konsernin toiminnassa. Olemme iloisia, että Carlsberg näyttää muille yrityksille esimerkkiä kunnianhimoisella suunnitelmallaan. Suunnitelma tunnustaa, että vastuullinen vedenkäyttö vaatii teknologisia innovaatioita panimoissa, mutta myös yhteistyötä sidosryhmien kanssa vesipula-alueilla, jos halutaan varmistaa vedensaanti pitkällä aikavälillä ihmisille, yrityksille ja koko planeetalle”, sanoo Jachem Verbeme, WWF:n kansainvälisten kumppanuuksien johtaja.

Sinebrychoff osana Carlsbergia talkoissa mukana

Sinebrychoffilla tuotantojohtaja Bo Ranta vastaa ympäristöstä ja työturvallisuudesta; markkinointijohtaja Alexander Sneen vastuullisesta juomisesta. Näin he kommentoivat uusia tavoitteita:

”Sinebrychoff on investoinut ympäristöystävälliseen juomanvalmistukseen useita vuosia, viime vuosien aikana olemme esimerkiksi aloittaneet hiilidioksidin keruun ja kierrätyksen panimolla sekä lämmönkeruun ja uudelleenhyödyntämisen tuotannostamme lämmitykseen. Kylmä olut siis lämmittää työntekijöitämme. Vedenkäytön tehokkuudessa olemme maailman huipputasoa, valmiiseen juomalitraan käytämme vain 2,5 litraa vettä. Työturvallisuudessa on otettu suuria harppauksia, eikä nolla tapaturmaa vuodessa tavoitteena tunnu enää lainkaan mahdottomalta. Carlsberg-konsernin tavoitteet ovat toki kovia ja haastavia, mutta uskon, että yhdessä työntekijöidemme ja yhteistyökumppaniemme kanssa pääsemme niihin. On hieno olla tässäkin etulinjassa”, sanoo Sinebrychoffin tuotantojohtaja Bo Ranta.

 ”Kun myydään alkoholijuomia, vastuullinen markkinointi on meille kuin lisenssi toimia. Carlsbergin tavoitteena on mm. taata se, että kun jossain on myynnissä alkoholijuomia, aina on myös alkoholiton vaihtoehto. Tätä me Sinebrychoffilla olemme jo hyvää vauhtia edistämässä, kun kehitämme esimerkiksi alkoholittomien oluidemme valikoimaa. Tämä näkyy isosti ensi syksynä. Jokaisessa alkoholituotteessa on lisäksi varoitusmerkinnät, Don’t Drink and Drive, nyt jo isommissa brändeissämme ja melko nopealla aikataululla kaikissa oluissa, siidereissä ja lonkeroissamme. Ravinto- ja ainesosatiedot kaikissa juomissamme ovat jo olleetkin selkeästi näkyvillä”, kertoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen.

Together Towards ZEROsta löydät lisää tietoa www.carlsberggroup.com/sustainability
Twitter: @CarlsbergGroup

Lisätietoa / Carlsberg-konserni:                          

Media: Anders Bering +45 4179 1217 ja Kasper Elbjørn +45 4179 1216
Sijoittajat: Peter Kondrup  +45 3327 1221 ja  Iben Steiness +45 3327 1232

Lisätietoa / Sinebrychoff:
viestintäpäällikkö Timo Mikkola +358 40 830 7176 / [email protected]

Carlsberg-konserni on maailman johtavia panimokonserneja, jolla on laaja valikoima oluita ja muita juomia. Lippulaivatuotemerkki Carlsberg on maailman tunnetuimpia oluita ja Baltika, Tuborg ja Carlsberg ovat Euroopan kahdeksan suurimman tuotemerkin joukossa. Carlsberg-konserni työllistää yli 41 000 ihmistä ja juomia myydään yli 150 maassa. www.carlsberggroup.com

197-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. sinebrychoff.fifacebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.kohtuullisesti.fi