Carlsberg julkisti tänään 6.9. joukon mullistavia innovaatioita, joista yksi on Carlsbergin uusi Snap Pack -pakkaus. Pakkauksen arvioidaan vähentävän muovijätettä maailmanlaajuisesti yli 1200 tonnia vuosittain – tämä määrä vastaa 60 miljoonaa muovikassia.
Snap Pack tulee korvaamaan Carlsberg-oluen sixpackien muovikääreet pioneeriteknologialla, jolla tölkit liimataan yhteen.
Tämä panimoteollisuuden innovaatio vähentää perinteisten monipakkausten muovin osuutta 76 %.
Kolmen vuoden kehitystyön jälkeen Snap Pack on vain yksi tänään julkistettavista Carlsbergin kestävän kehityksen mukaisista pakkausratkaisuista.
Muita parannuksia ovat:
Nämä innovaatiot ovat ensimmäisiä kuluttajille näkyviä tuloksia Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen ohjelmasta, joka kantaa nimeä Together Towards Zero (Yhdessä kohti nollaa). Ohjelman alahankkeisiin kuuluvat mm. NOLLA hiilijalanjälki sekä NOLLA jätevettä. Uudet innovaatiot otetaan ensimmäisinä käyttöön konsernin lippulaivabrändille Carlsberg-oluelle, jolla osoitetaan tuotteiden jatkuvaa uudelleenmäärittelyä ja parannusta. Myös jo ikoniksi muodostunut slogan ‘Probably the Best Beer in the World´ saa uuden merkityksen innovaatioiden myötä – kuluttajat saavat mainiolta maistuvan oluen pienemmillä ympäristövaikutuksilla.
Cees ’t Hart, Carlsberg-konsernin pääjohtaja, sanoi:
“Tämä on tärkeä päivä Carlsbergille. Teemme lujasti töitä kunnianhimoisen kestävän kehityksen agendamme ja ilmastonmuutoksen lieventämisen eteen.”
"Pyrimme aina tekemään asiat paremmin, ja tämänpäiväinen lanseeraus osoittaa selkeästi tavoitteemme seurata perustajamme jalanjälkiä paremman tulevaisuuden tekemiseksi. Carlsbergin Snap Pack tulee merkittävästi vähentämään muovijätteen määrää, ja olemme innoissamme voidessamme tarjota kuluttajillemme parempia olutelämyksiä pienemmillä ympäristövaikutuksilla.”
Carlsberg-konsernin tutkimus- ja kehitystiimit ovat työskennelleet tiiviisti ulkoisten yhteistyökumppanien kanssa saadakseen aikaan innovaatioita, joilla on merkitystä sekä kuluttajille että ilmastolle.
Kestävän kehityksen hankkeidensa nopeuttamiseksi Carlsberg julkisti myös uuden strategisen kumppanuuden tanskalaisen ympäristöjärjestön Plastic Changen kanssa, joka tulee täydentämään WWF:n kanssa käytyä dialogia kestävän kehityksen kysymyksistä ja niiden vaikutuksesta sekä ympäristöön että maailman luonnonvaroihin.
WWF Tanskan pääsihteeri Bo Øksnebjerg totesi:
”Luontomme on hukkumassa muoviin – ja ongelma on valitettavasti kasvamassa merkittävästi. Siksi meidän tulee toimia nyt. Tarvitsemme vähemmän luontoon päätyvää muovia. Siksi Carlsbergin lanseeraamat ratkaisut, joilla merkittävästi vähennetään muovin määrää pakkauksissa, osoittaa meistä valtavaa edistystä. Näillä uusilla ratkaisuilla Carlsberg on ottanut ensimmäiset merkittävät askeleet kohti puhtaampaa ja vihreämpää tulevaisuutta.”
Snap Packin lanseerauksen juhlistamiseksi Carlsberg paljasti oman uniikkiversionsa Kööpenhaminan Pieni merenneito -patsaasta, joka oli tehty kokonaan uusista Snap Pack tölkeistä. Patsaan tölkkejä pitää koossa sama liima kuin tölkkipakkauksiakin, ja siinä tiivistyy Carlsbergin tahtotila valmistaa olutta, joka paitsi maistuu mainiolta, on myös ympäristölle parempi vaihtoehto.
Kolmimetrisessä uudessa installaatiossa on myös nousuvettä kuvaava 137-kiloinen muovimassa, joka edustaa sitä pakkausmäärää, joka Carlsberg Snap Packin avulla voidaan vähentää tuotannosta joka tunti, yhteensä 1 200 tonnia vuodessa.